Value Investor

Value Investor

Friday 2 December 2016

Analys av Trilogiq SA (epa:altri)

Ytterligare en fransk net-net. Trilogiqs karaktär ger mig positiva vibbar. Sedan jag köpte in mig i bolaget i våras har bolaget gått på trubbel och lönsamheten har drabbats. Trots att aktiekursen har fallit med närmare 20% sedan jag tog min första position kan jag inte annat än att le, eftersom bolaget kvantitativa karaktär är precis vad jag letar efter.
Om bolaget från google finance: Trilogiq SA is a France-based company specializing in the design, production and integration of tubular systems for outfitting production lines. The Company’s products and services are used to reduce non-productive areas, decrease operator movements, and optimize ergonomics, costs, and production times. Its activities are divided in four main business lines: modular supports, which are products consisting of small packaging boxes with various functions, carts, assembly work stations and multi-department supermarkets. The Company distributes its products under the brand name LeanTek. Trilogiq SA has a number of subsidiaries in various countries, such as Germany, the United States, Australia, Brazil, Poland, Hungary, Slovakia and Belgium, among others.
Vad är det då jag gillar med detta extremt osexiga bolag? Låt oss se.
Nyckeltal- Balansräkning
2016-09
Soliditet
88%
Balanslikviditet
5,74
Asset turnover ratio
88%
Z-score
5,5
F-score
7,0

Market cap
31,8 MEUR
P/NCAV
0,96
P/NAV
0,58

Utdelningshistorik
1 av 10
Vinsthistorik
10 av 10
CFO Historik
10 av 10

P/E
30,25
EV/CFO
2,71

  • Handlas till historiskt stor rabatt mot eget kapital. (Visserligen är ROE också på 10-årslägsta)
  • Starkt kassaflöde på ca 4,5 mEUR.
  • Stor kassa på 20 mEUR.
  • Skuldfritt
  • Fin vinst och kassaflödeshistorik
  • Grundaren äger 77% av bolaget.
  • Handlas till EV/CFO 2,71
Med ett omsättningsfall 17 m EUR (26%) är det extremt skickligt att fortfarande leverera svarta siffror. Enligt senaste årsesredovisningen har ca 170 pers fått sparken under året- snacka om handlingskraft!

Sedan en metallproduktssleverantör har gått i konkurs kan de inte längre leverera alla komponenter i just metall, vilket har accellererat den försäljningen av compositkomponenter som nyligen introducerats. På grund av detta tappade de dock ändå många befintliga kunder.
Det negativa?
  • Vinstmarginalen minskar men kassaflödet fortfarande starkt, vilket skulle kunna tyda på dålig kapitalallokering. De senaste åren har de investerat kraftigt i en ny composit-grafit-teknik som dock enligt dem själva är en av anledningarna till att de lyckats hålla företaget lönsamt. Detta kan verifieras genom att se på bruttomarginalen som faktiskt ökar(!!).
  • Hårt konkurrensutsatt marknad (som för de flesta netnets.)


I min mening har bolaget tagit steg i rätt riktning. Management har visat handlingskraft och det finns tecken på att investeringarna faller väl ut.
Disclosure: Jag har fyllt på för andra gången.

2 comments:

  1. Låter som en fin netnet och priset får gärna falla ytterligare. Har kikat på bolaget tidigare men det var ett tag sedan nu. Skriv gärna ut vilken aktuell kurs som gällde vid analysen.

    ReplyDelete
  2. Tack för kommentaren! Jag har inte heller något emot ytterligare prisfall :) Vid analystillfället stod kursen i 8,51 EUR. Jag kom dock in på 8,80.

    ReplyDelete