Value Investor

Value Investor

Wednesday 28 December 2016

Aktieåret 2016

Nu kan jag konstatera att året 2016 blev ett lyckat aktieår. Året slog mina förväntningar med råge, där net-net portföljen gav goa 26% i avkastning och P/B portföljen hakade på med 25%.

Net-net portföljen var den absolut stadigaste. Den utvecklades faktiskt helt enligt förväntningar, dvs, de flesta bolagen i portföljen rörde sig inte speciellt mycket på sig medan ett fåtal gick upp kraftigt.

Det finns några utropstecken som har påverkat P/B portföljen exceptionellt mycket. Däribland COIL SA som givit hela 278%. Något som jag aldrig kunnat ana. COIL var ett rent kvantitativt köp som jag faktiskt var väldigt skeptisk mot. VD plockade ut en oproportionerligt stor lön, lika stor som bolaget redovisade i vinst under ett par års tid. Men bolaget levererade fina kassaflöden och en del intressanta saker skedde när jag tog positionen, däribland investeringar för att bredda produktutbud. Investeringarna föll ut väl och kursen exploderade. Den här avkastningen hade jag dock aldrig åstadkommit om inte det vore för min policy att äga alla innehaven i åtminstone ett år. Utan den hade jag förmodligen sålt bolaget för länge sedan då jag tycker att det är på tok för högt värderat nu. 

Nästkommande år införs en regel om att sälja bolagen vid varje ettårsuppföljning. Åtminstone en fiktiv försäljning där bolagen läggs bland sålda bolag och då på nytt måste avgöra om bolaget ska köpas till aktuell kurs. På det sättet tror jag mig kunna ta bort en del av de känslomässiga kopplingar till bolaget som byggts upp och ett helt nytt beslut får formas. 

För övrigt så har jag i princip helt slutat att titta på Z-score som mått på hur hälsosamt bolaget är. Bolagen som jag kollar på är inga skönheter och klarar helt enkelt oftast inte kriterierna. Istället frågar jag mig alltid: ”Hur stor är chansen att det här bolaget går i konkurs det närmaste året?”. När svaret är helt öppenbart och bolaget handlas till en väldigt stor rabatt mot eget kapital så finns många fina köp där ute.

Några andra intressanta fakta är att ca 30% av innehaven har avkastat mer än 60 %. Hela 25 % hade negativt utveckling men endast en aktie, Global Ship Lease, har gått ner mer än 20% (22%) sedan första position tagits.

I skrivande stund består portföljen av ca 30 innehav. Tre innehav blev uppköpta under året vilket nog var något mer än jag hade förväntat mig. Eftersom jag gillar bolag med stora kassor hade jag nog förväntat mig någon större extrautdelning under året, men så blev icke fallet.

Nu hoppas vi att 2017 blir ett ändå bättre år. Gott nytt år!

No comments:

Post a Comment